fredag 7 december 2012

Ovanliga Tolkiennamn

Snart har filmen Bilbo premiär. Sagan om Ringen - universumet ligger mig varmt om hjärtat. Jag läste Härskarringen böckerna när jag var 13 år på sportlovssemester i fjällen och föll hejdlöst för den underbara historien. Aragorn blev min drömkille. Jag ville ge mig ut på äventyr som Frodo och hans kompanjoner. Jag började skriva egna fantasy-historier och hittade på sagor fyllda med spännande namn. När jag några år senare läste Silmarillion så var jag fast för evigt. Har ni inte läst den så gör det! Det är där Tolkien skapar sitt universum från början. I hans värld så skapades världen genom sång. Bara det är en sån underbar tanke!

 Fantasy blev min nya favoritgenre. Nu läser jag det mesta, just nu Dickens (ja, fortfarande David Copperfield, men med två små barn hinner jag inte läsa så aktivt och den är ju hur tjock som helst) men jag har en förkärlek för high fantasy med alver och magi. Bilbo läste jag faktiskt först förra året men nu har jag läst det mesta av Tolkiens sagor och böcker. Bilbo är en underbar berättelse som passar bra att läsa högt för barn (från kanske 10 år och upp) och är en bra första Tolkien bok. En av mina favoritskådespelare Richard Armitage spelar Thorin i kommande filmen, och roliga Martin Freeman är Bilbo - det måste bli bra!

För den som vill ha ett vackert, litterärt och kreativt namn till sitt barn så erbjuder Tolkiens epos på många intressanta förslag. Här kommer en lista på oväntade och ovanliga val ut både Härskarringen och de böcker som Tolkien skrev där han förtydligade historien runt berättelserna. Jag har använt mig av namn på både personer, saker och platser.

Jag har använt mig av Tolkiens Ringens Värld. Det är en appendix med historia och info om Tolkiens olika språk, historia om Midgård och släktträd av alla karaktärer. En underbar bok! På Engelska heter den Appendix A-F from "The Return of the King", The Adventures of Tom Bombadil; Tree and Leaf; The Homecoming of Beorhtnoth. Julklappstips till alla Tolkien-fans!

Belmarie - från en av Tolkiens dikter

Idril - Alvprinsessa

Elwing - Alvprinsessa

Elenya - Veckodag på språket Quenya

Elen - stjärna på språket Quenya.

Elenna - en ö

Imladris - Alvkungadömme

Lórien - Alvkungadömme / helig plats

Gilraen - Aragorns mor

Melian - Gudinna

Miriel - Drottning av Numenór

Morwen - Eowyns mor

Silmariën - Alvprinsessa



Aldarion - Kung av Numenór

Elros - Eldronds bror och halv-alv som blev förste Kungen av Numenór

Elendil - En av Aragorns släktingar

Eldarion - Aragorn och Arwens son och senare Kung

Elessar - Aragorns kunganamn (Aragorn Elessar)

Eriador - landområde i Midgård

Estel - Aragorns namn som barn. Betyder Hopp.

Mithrandir - Gandalfs andra namn. Betyder den grå pilgrimen.

Rohan - Kungarike

Than - namn för Vicekung i Fylke

Thorin - En av karaktärerna i Bilbo

Palantir - en helig seende sten samt kunganamn

Mina favoriter är Rohan och Elessar som jag tycker är användbara och vackra killnamn. Morwen är faktiskt ett "riktigt" namn som kommer från Storbritannien och som är populärt där än idag. Morwen Christie är en berömd Brittisk skådespelerska som var med i Lost in Austen - en superbra miniserie om Jane Austens Pride and Prejudice.

Idril tycker jag är ett underbart namn som alternativ till populära Ida. Det låter lite fornsvensk på något sätt. Modernt och antikt i en fin mix. Rilla vore ett fint smeknamn med kopplingar till en annan författare Lucy Maud Montgomery som skrev Anne of Green Gables (Rilla är smeknamn på Marilla som är Annes adoptivmor i boken).

Håll tummarna för att Bilbo är så bra som de tidigare filmerna. Precis vad man behöver i mörka december, sagor om ont och gott, äventyr och spännande resor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar